دکتر حمید رضا مستفید

ارتباط

جهت ارتباط با اینجانب، می‌توانید سؤالات خود را در پایین همین صفحه درج کنید. برای دریافت پاسخ نیز به همین صفحه مراجعه و پاسخ خود را در ذیل سؤال خود، دریافت کنید.

برای ارتباط با پشتیبانی وبگاه نیز می‌توانید از کلیدهای زیر استفاده کنید:

108 پیام
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها
محمد نظری
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۵:۰۶

سلام مجدد

فایل سوره های قمر و نجم و طور رو هم لطفا قرار دهید .

شدیدا منتظر هستیم

محمد نظری
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۵:۰۴

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما

تو فایل هایی که قرار دادین در سوره واقعه در فایل ۲۱ توضیحات آیات ۷۴ تا ۷۷ و در فایل ۲۲ توضیحات آیات ۸۳ تا ۸۸ است .

این وسط فایل توضیحات آیات ۷۸ تا ۸۲ سوره واقعه گم شده لطفا رسیدگی کنید .

محمود شریعتی
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳

با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید. متشکرم از پاسخ پرسشهای قبلی. ببخشید امکان پرسیدن سوالات کلامی هم هست؟

محمود شریعتی
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶

با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید. متشکرم از پاسخ پرسشهای قبلی. یک سوال داشتم. فرض کنید میخواهیم قرآن کریم را بدون استفاده از روایات تفسیر کنیم. میخواهیم فقط از روش تفسیر قرآن به قرآن و سیاق آیات و قرینه های متصل و منفصل و قواعد زبان عربی استفاده کنیم. در آیه (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی…) که قسمتی از آیه ۳ سوره مائده است، قبل از این آیه و بعد از این آیه آیاتی هست که مربوط به مسائل فقهی و حلال و حرام است و سیاق آیات به گونه ای است که به… بیشتر »

محمود شریعتی
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
در پاسخ به  پشتیبانی

سلام به استاد ارجمند. خیلی متشکرم که سوالات را خوانده و جواب مفصل میدهید. در همین زمینه سوال دیگری در ذهنم شکل گرفت. منظور حقیقی علامه طباطبایی از تفسیر قرآن به قرآن چه بوده که برای مردم درست جا نیفتاده است؟به عبارت دیگر ما فی الضمیر علامه طباطبایی چه بوده است که درست تبیین نشده ؟در رابطه با آیه اکمال هم به نظر میرسد با روش تفسیر قرآن به قرآن نتیجه واضحی حاصل نمیشود و فرد در منظور و مفهوم آیه متحیر میماند چون این آیه با آیات قبلی و بعدی تناسب ندارد. مگر آنکه بگوئیم جای این آیه در… بیشتر »

محمود شریعتی
۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳

با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید. بسیار متشکرم از پاسخ پرسش قبلی.پاسخ شما را چند بار خواندم. یک سوال در ذهنم شکل گرفت. آیا قرآن کریم مشروعیتش را از ائمه اطهار علیهم السلام میگیرد یا ائمه اطهار مشروعیتشان را از قرآن کریم اخذ میکنند ؟ مگر نه این است که منبع اول معرفت دینی برای ما قرآن کریم است. منبع دوم احادیث و سیره پیامبر اکرم است. منبع سوم برای ما شیعیان احادیث و سیره ائمه اطهار علیهم السلام است. و اینها در طول هم هستند نه در عرض هم. منبع اول که قرآن کریم است با… بیشتر »

محمود شریعتی
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ۰۸:۲۲
در پاسخ به  محمود شریعتی

با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید .بسیار متشکرم که وقت می گذارید و سوالات را خوانده و جواب مفصل میدهید. خیلی خیلی ممنونم.

محمود شریعتی
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۲۱:۵۶

با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید. سپاسگزارم از پاسخ پرسشهای قبلی. ببخشید دو سوال داشتم: سوال اول. طبق آنچه آیت الله خوئی در کتاب البیان نوشته اند عاصم کم حافظه و گفتارش ضعیف است و حفص هم متروک و غیر قابل اعتماد و حتی دروغگو بوده است. پس چرا روایت حفص از قرائت عاصم نسخه رسمی و جهانی قرآن شده است؟آیا نیاز به تجدید نظر جدی در این زمینه نیست؟ سوال دوم. آیا از ائمه اطهار علیهم السلام روایاتی داریم که بین قرائت های مختلف قرآن قرائت خاصی را ترجیح داده باشند یا کلا در این زمینه… بیشتر »

محمود شریعتی
۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۳۹
در پاسخ به  پشتیبانی

با عرض سلام و احترام به استاد ارجمند. بسیار متشکرم که وقت می گذارید و سوالات را خوانده و جواب مفصل میدهید. اجرکم عندالله.

پیوند کوتاه: