ارتباط
آخرین نوشتهها
- پاسخ به سؤالی دربارۀ معنای آیات حجاب
- اطلاعیه شروع ترم جدید تدریس عربی
- آموزش جلد دوم کتاب مرحوم استاد آذرنوش
- جلد چهارم مجموعه در محضر قرآن کریم منتشر شد
- آموزش زبان عربی بر اساس کتاب دکتر آذرنوش
- پرسش و پاسخ با موضوع قرائات قرآن کریم
- قرائات معتبر قرآن کریم نزد معصومین علیهمالسلام و علمای شیعه
- اثبات اعتبار متن قرآن با بررسی نسخههای خطی
- پاسخ به استاد کمال حیدری درباره قرائات قرآن کریم
- نقد یک برداشت غیرعلمی از واژه تاسوعا و عاشورا
۱۷۴ دیدگاه. جدید
سلام علیکم
چرا جلد سوم کتاب در محضر قرآن کریم در نمایشگاه عرضه نشده است؟
سلام علیکم
در این باره باید با ناشر تماس بگیرید: ۰۲۱۸۸۴۹۶۱۳۹
سلام.برای خرید کتابها هزینه حمل رو باید چجوری بپردازیم. یا رایگانه؟
سلام بر شما. هزینۀ ارسال، به صورت خودکار در فرم سفارش محاسبه و به صورت آنلاین دریافت میشه. البته اگر قصد مراجعه به فروشگاه در تهران رو داشته باشید، طبیعتاً نیازی به پرداخت هزینۀ ارسال نیست.
سلام. به دنبال تهیه کتاب ” در محضر قرآن کریم” هستم ولی از سایت نتوانستم دانلود و خریداری کنم.
لطفا راهنمایی بفر مایید.
سلام علیکم
باید به قسمت فروشگاه تشریف ببرید.
سلام
خدا قوت
مشتاق جلد چهارم مجموعه ارزشمند “در محضر قرآن” هستیم؛ چه زمانی ارائه میشه؟
پاسخ استاد:
سلام
در شرف چاپ است.
در حال انجام کارهای اداری فیپا و مجوز نشر و… هستیم؛ که البته این روزها به خاطر کرونا کمی با کندی پیش میرود.
با سلام به استاد ارجمند جناب آقای دکتر مستفید. بسیار متشکرم از پاسخ پرسشهای قبلی. دوتا سوال داشتم: الف. از نظر شما بهترین تفسیر های قرآن کریم به زبان فارسی برای خواننده در حد متوسط به بالا غیر از ترجمه المیزان علامه طباطبایی چه تفاسیری هستند؟ ب. چرا در قرآن کریم نام هیچ یک از امامان شیعه حتی حضرت علی علیه السلام ذکر نشده است. نام بسیاری از پیامبران قدیمی به کرات آمده است. از اصحاب رسول الله نام زید آمده است ولی نام حضرت علی علیه السلام و امامان بعدی نیامده است. آیا اگر نام حضرت علی علیه السلام یا امامان بعدی در قرآن ذکر میشد بهتر نبود؟اینطوری اختلافات امت اسلام بعد از پیامبر رخ نمیداد و مسلمانان به دو دسته شیعه و سنی تقسیم نمیشدند. به عبارت دیگر برای هدایت کاملتر لازم به نظر میرسید در قرآن کریم تصریح به ولایت امامان با ذکر نام میشد. لطفا راهنمایی بفرمائید. خیلی متشکرم.
پاسخ استاد:
سلام علیکم و رحمة الله. از تأخیری که در پاسخ به وجود آمده، خیلی عذرخواهی میکنم.
پاسخ سؤال الف: من متأسفانه نمیتوانم این سؤال را با صرفاً چند کلمه پاسخ بدهم؛ تفسیر قرآن یک مقولۀ کاملاً تخصصی است و برای مخاطب عام به عنوان یک تفسیر که برای فارسی زبان مناسب باشد، وجود ندارد؛ یعنی این کار، اصلاً شدنی نیست؛ مانند این است که بخواهید برای در علم پزشکی، کتابی بنویسید که عموم مردم، این علم را کاملاً بفهمند. پزشکی یک مقولۀ صددرصد تخصصی است. در ایران ۷ سال درس میخوانند تا تازه پزشک عمومی شوند و بعد از آن باز هم باید برای تخصص درس بخوانند. تفسیر قرآن هم دقیقاً یک مقولۀ کاملاً تخصصی است و نیاز به مقدمات خاصی دارد. پس حتی ترجمۀ تفسیر المیزان را هم برای عموم مناسب نمیدانم؛ چون اولاً ترجمهاش ترجمۀ بیعیب و نقصی نیست و باید مجدداً بازنگری شود و ثانیاً المیزان یک کتاب تخصصی است که برای اهل فن نوشته شده نه برای عموم مردم؛ چه فارسها و چه عربها. لذا تفسیر به عنوان یک مقولۀ علمی و تخصصی شاخهای از علوم اسلامی؛ اصلا برای عموم مردم نیست. مگر اینکه توضیح آیات قرآن برای سطح عموم مردم نوشته شود. من البته کتاب اینچنین را سراغ ندارم. البته در این زمینه زحماتی کشیده شده؛ از جمله تفسیر نمونه به پایین؛ مثل کارهایی که آقای قرائتی انجام دادهاند که البته من بسیاری از آنها را قبول ندارم؛ چون گاهی با هدف عمومی کردن مطالب، برخی مطالب نامناسب یا اشتباه بیان شده. از اینها متوسطتر هم آثاری هست؛ مثل کار آقای بهرامپور که در حاشیۀ قرآن کلمات را توضیح دادهاند. اما من اثر کاملی سراغ ندارم. البته عموم مردم هم متفاوت هستند؛ دانشآموز، دانشجو، کاسب، خانهدار و… . لذا باید برای هرکس کتاب مناسب او را نوشت. ولی به هر حال شاید جای این کار خالی باشد. تفسیر نمونه که از قدیم نوشته شده، شاید هنوز کاربری خود را دارد. تفاسیر موضوعی آیت الله جعفر سبحانی نیز به نظرم کارهای خوبی است و برای مردم با دانش متوسط قابل استفاده است. اما شاید از ابتدا تا انتهای قرآن را در بر نگیرد. ولی به هر حال اگر کسی بخواهد بیشتر مطالعه کند، باید وارد مقولۀ تخصصی شود و مطلب از بحث عموم مردم خارج میشود.
پاسخ سؤال ب: اولاً در قرآن نام ایشان نیامده اما اوصاف ایشان به مقدار کافی آمده. اگر برخی افراد میخواستند بپذیرند، به راحتی میتوانستند بپذیرند. آیاتی در شأن حضرت علی علیه السلام در قرآن هست و خود مخالفان هم به این اقرار کردهاند. این بیانگر همان هدایت الهی است و خداوند آنچه را باید میگفته، گفته است. اینکه نام «زید» آمده و نام حضرت نیامده، نام زید به دلیلی آمده و اگر نام حضرت میآمد هم به دلیل دیگری باید میآمد. اما این را دقت بفرمایید که بنای خداوند بر هدایت اجباری مردم نیست: «وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَٰكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ » (سجده: ۱۳)؛ اگر میخواستیم، برای هرکسی هدایتش را به او میدادیم؛ یعنی سنت الهی سنت امتحان است؛ اینطور نیست که خداوند چیزی بفرماید بهطوری که همه هدایت شوند. خداوند بنا بر این نداشته است. اینکه سنت الهی سنت امتحان است در نقاط مختلف قرآن کریم آمده است. سنت الهی این است که مردم به اختیار خودشان حق و باطل را تشخیص دهند و انتخاب کنند، نه اینکه کاری کند که همه بیایند و در خط حق قرار بگیرند. یا فرمود: «لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ» (انفال: ۴۲)؛ تا هرکس اگر میخواهد به هلاکت بیفتد، بعد از بینه و دلیل باشد و اگر کسی میخواهد به هدایت برسد و زنده شود، از روی دلیل و بینه باشد. اگر قرار باشد همه به اجبار به سوی حق بروند، دیگر امتحان که سنت اصلی الهی است، معنا و مفهومی پیدا نمیکند. پس خداوند متعال، اینکه اسم حضرت را نیاورده، به خاطر امتحان است. به جای اسم، اوصاف را آورده. در قرآن کریم، اوصاف حضرت به آن مقداری که حجت را تمام کند، آمده. اما چون تصریح به نام نشده، ممکن است کسی بخواهد انکار کند و این بر اساس مسألۀ اختیار است و آن انسان حضرت را کنار گذاشته و به سراغ کسی دیگر رفته است. پس خلاصۀ عرض ما این شد که این به خاطر سنت امتحان و اختبار (برگزیدن) الهی است؛ در حالی که حق -با اوصافی که در قرآن کریم از حضرت آمده- روشن است؛ اما به گونهای بیان فرموده که کسی که نمیخواهد بپذیرد، بتواند نپذیرد؛ تا امتحان معنا پیدا کند.
ان شاء الله موفق و مؤید باشید.
عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
اینجانب با تحصیلات کارشناسی رشته نقاشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر و بسیار علاقمندم تحقیقاتی در مورد ارتباط بین هنر و قرآن کریم داشته باشم ، درمطالعات شخصی با توجه به متن ترجمه این ارتباط را متوجه می شوم ، اما برای ورود به تحقیق علمی در این مورد راهنمایی فرمایید چگونه واز کجا شروع کنم ؟ سپاس فراوان
پاسخ استاد:
سلام علیکم
با پوزش از تأخیر بسیار زیاد. سؤال شما مقداری برای من مقداری مبهم است. مرقوم فرمودید «درمطالعات شخصی با توجه به متن ترجمه این ارتباط را متوجه می شوم». منظورتان ترجمۀ چیست؟ آیا منظورتان این است که ارتباط بین هنر و قرآن کریم را متوجه میشوید؟ منظورتان ارتباط در چه موضوعی از هنر است؟ آیا منظور از هنر، مثلاً هنر سخنوری است یا هنر نقاشی و…؟ در این صورت من متأسفانه از هنرهایی مثل نقاشی و هنرهای مشابه، سررشتهای ندارم و فقط از آنها لذت میبرم. اما اگر منظور شما نکات ادبی و هنرهای بلاغی و ارتباط آن با متن قرآن کریم است، باید زبان عربی را بهخوبی آشنا باشید. به هر حال من چون سؤال را بهخوبی متوجه نشدم و چون از هنر چندان سررشتهای ندارم، نتوانستم پاسخ سؤال را بهخوبی بدهم. به هر صورت اگر فکر مینید کاری از بنده برمیآید، مقاری واضحتر بفرمایید تا شاید بتوانم راهنمایی کنم. انشاءالله موفق باشید.