ارتباط
آخرین نوشتهها
- در محضر قرآن کریم – قسمت 2: کلمه «الله»
- در محضر قرآن کریم – قسمت 1: بحثهای مقدماتی
- پاسخ به سؤالی دربارۀ معنای آیات حجاب
- اطلاعیه شروع ترم جدید تدریس عربی
- آموزش جلد دوم کتاب مرحوم استاد آذرنوش
- جلد چهارم مجموعه در محضر قرآن کریم منتشر شد
- آموزش زبان عربی بر اساس کتاب دکتر آذرنوش
- پرسش و پاسخ با موضوع قرائات قرآن کریم
- قرائات معتبر قرآن کریم نزد معصومین علیهمالسلام و علمای شیعه
- اثبات اعتبار متن قرآن با بررسی نسخههای خطی
183 دیدگاه. جدید
ادام الله ظلک الظلیل علی رئوسنا محبی القرآن و لغته و تلاوته و رزقنا الله لقاک و اطال الله بقاک و من کل سوء وقاک ایها المحقق البصیر و ذو بیان رحیق و علم سدید و العالم الذي ینبغی ان یشد الیه الرحال.
شکرا جزیلا من اجابتکم مسئلتی في اقل ساعه .
محبکم من طبرستان : لَیالی
جناب استاد چگونه می توان به فایل ورد قرآن طبق مصاحف قرون اولیه ( بدون زیر و زبر و نقطه – نیز مصحف نقطه گذاری شده طبق قرائت مرسوم امروزی بدون علامات زیر و زبر ) دست یافت و یا خرید؟ ! ( مانند انکه دکتر مستفید در مصاحبه تلویزیونی سال 1399 در صفحه تلویزیون نشان می دادند!)
لطفا با مرکز طبع و نشر تماس بگیرید. شاید در این رابطه بتوانند راهنمایی کنند:
02188153551
سلام. بنده اجزا ۲۶ تا ۳۰ را چند سال قبل تهیه کرده بودم. آیا اگه جلد ۱ تا ۵ درمحضر خورشید را بخرم مجموعه من کامل است؟
سلام. بله فعلا کامل میشه. البته این مجموعه یک جلد دیگه داره که هنوز تدوین و چاپ نشده است.
سلام / لطفا بهترین وقف و بهترین ابتدا در آیه فجائته احدیهما تمشی علی استحیاء قالت….. را بیان فرموده و بفرمائید جمله تمشی علی…. صفت است برای اِحدی (اگر این اسم را نکره مقصوده بدانیم) بر اساس قاعده الجملات بعد النکرات صفات؟؟ یا حال است از برای جائت؟؟
با تشکر: لیالی از مازندران
پاسخ استاد:
سلام علیکم
“تمشي علی استحياء” حال است برای “احداهما”. و “علی استحياء” متعلق است به “تمشي” و نه “قالت”،
لذا وقف روی “استحياء” و شروع از “قالت” از باب وقف “بیان” مناسب است.
سلام علیکم جناب استاد
به نظر میرسه علی استحیاء حال دوم باشه و ظرف مستقر متعلق به عامل محذوف. حال از ضمیر در تمشی و یا جاءت. در این صورت معنا هم بهتره.
پاسخ استاد:
سلام علیکم
بله، تعبیر من دقیق بلکه صحیح نبود.
“علی استحياء” متعلق است به “کائنة” که حال از فاعل “تمشي” یا “جاءت” است.
منظورم این بود که حال از فاعل “قالت” نیست.
سلام
بسیار ممنونم از بابت پاسخ جامع به مساله ی حجاب
سوالی داشتم در رابطه با ولیضربن بخمرهن که آیا می توان به این صورت معنا کرد که خمرشان را از روی سرشان بر روی سینه شان قرار دهند یعنی روی سرشان نباشد و فقط روی سینه شان باشد ؟
و آیا خمر معنای چفیه می دهد ؟ (آنچه مردان عرب برای حفاظت از آفتاب و گرد و خاک بر سر می گذاشتند)
سلام بر شما
در این زمینه میتونید این مطلب رو مطالعه بفرمایید. این مسئله در آنجا هم اشاره شده است:
https://mostafid.ir/?p=3224
سلام بر استاد، سوالی در مورد آیه شریفه ۲۸۵ سوره بقره داشتم. اینکه چرا واژه “والمومنون” فتحه دارد و نه همچون کلمه “الرسول” ضمه با توجه به اینکه در معانی اینطور ترجمه شده که “پیامبر به آنچه که بر او از جانب پروردگارش نازل شده ایمان دارد و مؤمنین هم همینطور. مگر فاعل نباید ضمه بگیرد.
اگر در مورد معنی کلمه “کل” که بعد از آن آمده و تنوین دارد هم توضیحی بدهید ممنون. اینکه آیا معنی نکره دارد و باید “هرکسی” ترجمه شود یا به معنی “همه” است و اینکه به المومنون اشاره دارد یا به مجموع الرسول و المومنون.
با تشکر فراوان
سلام علیکم
پاسخ استاد:
باسلام و احترام
جنبا آقای دکتر مستفید چنانچه جلسه قرآن دارید ممنون میشم بفرمایید چه زمانی هست تا مزاحم شوم.ممنون
سلام بر شما
استاد چنین جلسهای ندارند.
سلام و عرض ادب خدمت دکتر و دستاندرکاران این سایت پربار ضمن تبریک تولد خاتم نبی سوالی از خدمتتان داشتم و اینکه فالهای صوتی سوره بقره که همان توضیحات لغوی و ادبی جناب آقای دکتر است �ونه میتوانم به آنها دسترسی داشته باشم راهنمایی بفرمایید ممنون خدانگهدار
سلام بر شما. متشکرم. بنده هم تبریک عرض میکنم. متأسفانه فایل صوتی برای این قسمت از اثر استاد مستفید وجود نداره.
با سلام و احترام خدمت استاد مستفید و پشتیبان های محترم گروه.من به دنبال تفسیر قرآن گویا میگشتم که با تفسیر استاد روبرو شدم و بسیار بر دلم نشست ؛ اما فقط تعدادی محدود از سور آخر قرآن را تفسیر کردند ؟ آیا استاد سور دیگر قرآن را تفسیر صوتی انجام دادند؟ و چگونه قابل دسترسی هست؟ البته که افراد دیگر نیز تفسیر صوتی دارند اما من تفسیر ایشون رو ترجیح میدم. موفق باشید.ممنون
سلام بر شما
متأسفانه فعلاً فقط همین سورهها تفسیرشون ارائه شده. جز اینها فقط توضیحات لغویادبی در محضر قرآن کریم هست.